Duur, achterhaald, afgezaagd? Nee hoor,
Een geschenk als communicatiemiddel. Laten we eerst even uitzoomen naar de omgeving waar we ons momenteel bevinden.
In 1999 beschreven B. JOseph Pine II en James H. Gilmore de huidige Westerse economie in hun boek ‘De beleveniseconomie’, De verschillen tussen producten zijn steeds kleiner geworden op het gebied van kwaliteit en prijs. De consument gaat dan ook op zoek naar andere zaken waarop producten zich onderscheiden. Dát is waar de belevenis een rol gaat spelen. Wat levert dit product aan toegevoegde waarde ten opzichte van een vergelijkbaar product?
Om te illustreren hoe één product zich kan ontwikkelen door middel van toegevoegde waarde, gebruik ik het voorbeeld van de koffieboon uit ‘De beleveniseconomie’. Pine en Gilmore onderscheiden commodities (in bulk opgeslagen koffiebonen – paar eurocent per kopje koffie), goederen (de bonen zijn gemalen en verpakt – 5-12 eurocent per kopje koffie), diensten (kopje koffie wordt geserveerd – 2 euro per kopje) en belevenissen (kopje koffie wordt geserveerd op het beroemde San Marco-plein in Venetië – 15 euro per kopje.). Op elke trap van deze ladder gaat de waarde fors omhoog.
Besef je nu dat jouw bedrijf zich op het gebied van belevenissen moet onderscheiden van de concurrent? Belevenissen kun je heel ruim zien. Elk klantencontact kan een belevenis zijn als je dit goed aanpakt. Je bent op zoek naar een wow!-effect, dat je kunt vinden binnen de marketingmix. Kijk kritisch naar je product, plaats, prijs, personeel en promotie en bepaal wat je kunt doen om waarde toe te voegen.
Waarschijnlijk heb je het al door: ook relatiegeschenken kunnen onderdeel zijn van een belevenis. Zo voegen ze waarde toe aan je relatie met de klant en dus aan je product(en). Mits ze goed gekozen zijn natuurlijk. Om maar even een paar voorbeelden te noemen: